Tuesday, April 12, 2011

Langkawi - Part 1[ Homestay Awie's ]

Aduhhh berkurun korang nunggu aku nk stori mori pasal langkawi erk...ya ampunnnn my frennn..kebizian sungguh...

iye seperti yang diketahui oleh kengkawan...aku torbang ke pulau sana tepat pada hari kejadian aku yakni 04hb april....hehehehe..mengediks nak celeberet besday kt langkawi kan..

umo?..biarlah rahsia *syhhhhh..hahahahha...ape ada pada umo kan...juz angka! ;)

torbang ngan Air Asia jerr...membooking nye sudah lama..masa offer '0'...so berbaloi-baloi...walaupun makan bulan jugak arr....tk pe leh kumpul uwang kannn..

sementara nunnngu masa..kat airport..sempat melayan fesbuk....reply mesej2 fren-fren wish my besday...sempat chat2 gossip2...hahahaha*gila gelemer ko kan orchid...tengkiu uols..ai lap korang lah!!!

okey meh aku nak stori...kali nih percutian aku 4 hari 3 malam...percutian yang ditaja sendirian berhad...no sugar2 daddy..sugar2 mommy yer..hikhik..

Sebelum nie jika bercuti aku akan booking/nginap di hotel sana..Holiday Villa di pantai Cenang sana.....bagi orang gomen memang disediakan kemudahan untuk penginapan..rate pun lagik-lagi murah...tapi mandangkan kali nie mau save budget..(yang benornya duit nak hala shopping)..lagipun 4 hari ma..kalau dok hotel dah sekian-sekian kan..lom makan minum bagai kan...

kumpulan cik kiah seramai 10 orang ma...so sendirik mau ingat lah kan berapa bilik mau booking itu hotel daaaa....*money money money ;)

Setelah dibawa berbincang dengan ahli jemaah maka aku diberi mandat gigih mengoogle akhirnya terjumpa homestay ini...first sekali kalau aku cari rumah..aku nak PASTIKAN ADA AIRCON....iye langkawi adalah panas ko..namapun pulau kan.

Dan akhirnya aku ketemui homestay rumah teres 3 bilik..kawasan perumahan orang melayu...malah ownernya hanya menyewakan kepada muslim sahaja...ai suka!

3 bilik (2 katil besar & 1 katil single), bilik utama & ruang tamu ada ekon (itu yg paling aku suka dan cari sbb aku tk tahan panas...sesapa yg tahu tuh faham2 jer la den nie kan..bukan berlagak ke hapa ok....sob sob)...TV flat skrin (ado astro ), sofa 3 seatter & extra kerusi.

yang bagusnya.....turut di extra bantal & toto & selimut ( budak-budak leh bentang toto tido atas toto jer)..malah towel mandi juga ade disediakan (aku bawak towel sendirik jer)..iron & board pun ado...kalau ada anak kecil..buaian pun ado...sejadah turut disediakan, arah kiblat (ko kene dongak atas syiling bilik utama ada tunjuk arah).....cuma bawak telekung yer anak-anak...

2 bilik air (tandas duduk & shower)...so korang kalau ramai tuh tak yah ribut-ribut nak berebut bilik air yerr...

ok kita citer part dapur plak....paling-paling ai sukerrrrr (pompuan ma)....uols see...cukup selesa & memuaskan

ada washing machine (kitaorg awal2 dh kasi pesan pd jemaah no bwk baju byk2...leh basuh bagai kat sini...eklis space beg leh letak coklat...ekeke), dapur 2 tungku, peti sejuk, tempat sidai kain, kuali periuk pinggan cawan pinggan senduk sudu semua ado disediakan...

gula, teh, kopi, garam, minyak, disediakan juga air mineral dalam balang-balang tuh..yang boleh panas or sejuk tuh...so kalau abeh korang ganti jer balang tuh...tuan rumah turut menyediakan beras...lagikkkk ai sukerrrr!...

iye la kita kalau dah cuti nih..duit ngalir cam air kan..kena plak cito di langkawi nih..seharusnya kalau boleh nak save sesangat..sbb duit nak bawak ke shopping kannn...so kalau duduk homestay nie..save budget..sekurang-kurangnya lepas jugak makan malam or breakfast sebelum keluar jenjalan...siap leh tapau makanan & air...berbaloi-baloi ai tell uols!

korang jangan usah ragu...rumah nih ko jalan depan sikit dah ada kedai runcit...jalan depan sikit lagi dah ada kedai jual bahan2 mentah ikan daging ayam sayur bagai...tiap2 pagi sebelum keluar rumah..aku dah siap beli bahan -bahan mentah untuk masak...

pis pis pis!!...meh aku pecahkan rahsia besau percutian kali ini...korang tau tak...bila my mak tahu aku book homestay...mak aku siap tapau bawak sambal tempoyak & cili dah siap blender ko...hahahahaha..*well very d mak-mak kannn...orang tuakan suka makan podeh2....ai likeeee!! hahahahahaha

kalau makan diluar sahaja untuk mai seramai 10 ini....sekali makan jer dah cecah ratus...kitaorang hanya sekali jer makan malam diluar...makan berhidang..itupun dah cas RM130..yang dulu penah kena RM280...untuk makan 16 orang...so pengalaman yang lalu jadi pengajaran..usah membazir..kalau boleh save budget...lagi kita save..iye dok?...kalau korang banyak duit..no hal..

so sesapa yang berminat untuk merasai duduk di homestay ini..sila click DISINI
kalau ingin bertanya dengan tuan rumah ..Encik Awie ditalian ini: 019-4795721
Pakej penginapan : 2H1M = RM180
3H2M = RM360

so kalau korang stay lama..harga boleh dirundingkan....bolehkan en. awie..hehehehe! jadik korang jangan plak cakap aku dibayar/diskaun ke hapa oleh en awie nih nak promote homestay dia bagai...no bayar-bayar..no rasuah2 okayyy....aku jenis kalau puashati sesuatu baik service mahupun barangan, makan etc...memang aku bercerita...tak salah membantu dan menwar-warkan kepada kawan-kawan yang berminat kan....
bak kata en. awie..kalau puashati bagitau kawan2, jiran, org kampung...tapi kalau tak puashati..sila majukan persoalan kepada tuan punya rumah yerrr...tak dapek den nak nolong ha ;)

ok ini baru kisah homestay di langkawi...bru munge2 stori..next ado laie...tungguuuuu

Nota Hati: mmg berbaloi-baloi.....tqvm kepada en. awie *thumb up

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...