Tuesday, September 7, 2010

Raya & Duit Raya...mengimbau kembali kenangan masa kecik kutip duit raya...kuikuikui

Malam tadi....sebelum tido aku beroperasi untuk pack-pack duit raya nie...3 kaler duit raya yang menunjukkan 3 generasi yang akan menerimanya...

tuh dah separuh duit tuh aku pack bru teringat nak snap..itu pun aku tick ujung sampul membezakan nilai wangnya...kang tersilap beri...heihh! sapa dapat 50 hengget pulang balikk tauuu..*hahahahaha

Apa yang penting niat ikhlas memberi lebih baik dari yang menerima kan..;)

tahun nie budget susut sedikit...tapi still ado dari tak ado langsung kan...anak-anak buah aku sekarang pandai bersusun tertib jer nak salam...kekadang sajer wat 2 round nak salam..hahahaha *keji. time tuh kalau kaki ko silang panggung pun suruh dorang abek air makanan pun laju jer perginya...tapi rajin nya takat half jerr...

meh aku telenovela sikit-sikit pasal raya masa kecik-kecik dolu.....ini kenangan tahun 70an & awal 80an yer anak-anak

lagi seminggu dua nak raya..abah aku sibuk ngaturkan anak-anak dia..dok ukur tapak kaki anak-anak dia..iye la orang kampung nak pergi town jauh...bukan cam kita sekarang..sekarang kemudahan dah ada memasing dah ada kete bila-bila masa leh gie town..dolu-dolu naik bas jer..itupun ada time-time nya. Lain arr kl sekarang dalam sehari pun boleh berulang 3-4 kali kalau nak bershopping kan*wink wink.

korang tau ukur pakai tali rapia tau..hehehe kelakoo kelako... tapi baju raya tempah kat makcik tailor kampung jerr...kalau pergi ngukur baju siap arr dok belek baju orang lain nak niru pesen masa tuh...korang jangan tak tahu baju raya aku pesen ala-ala sama baju raja ema yang kedut-kedut atas bahu..leher V.

Then bila dah baju dah siap kasut raya dah ada....abah aku beli kasut kaler putih..*ape kes!..time tuh budak-budak belasah jer janji ada kasut raya....tapi tabiat aku nie lain siang malam dok gendap-gendap bukak almari yang mak sorokkan kasut aku...aku tak tahu ape motip mak aku main sorok-sorok kasut aku...akhirnya aku tahu ghupanya abeh tikar getah dia aku dok catwalk..hahahaa! Rumah kampung dulu lantai kayu..susun pun kadang-kadang ada yg lompong kan..sekarang jer umah dah berbatu..dah lain. Dolu-dolu sapa kasut raya heel takat 1-2 inci pun dah kira vogue diva tau....sekarang nih divu..kehkehkeh

Bila tiba pagi raya...lepas makan dengan semua ahli keluarga....salam-salam mahap-mahap....terus berdesup konvoi....first kitaorang pasang strategi pergi umah yang dekat-dekat dulu baru kita gembangkan jajahan yang lebih jauh lepas tuh. Bab beri salam nih pun ada kisahnya...dari sependek-pendek beri salam sampai sepanjang-panjangnya punya salam pun ado....assalamualaikummmmmmmm tiap pintu umah orang..hakhak! selagi orang tak beri salam atau pintu tak bukak selagi tuh la kitaorg beri salam yang paling panjang sekali...kekadang dari pintu depan kitaorang pi pintu belakang tak pun tepi tingkap pun jadikk beri salam...hahahahaha. kadang-kadang salam tak bersambut tapi dengar bunyi tv...sah ada orang dalam umah..*wink wink

satu kampung sekeliling dok pi panjat turun tangga umah orang kutip duit raya.....dulu-dulu mana ada pakai sampul angpau cam sekarang nih kan..semua pakai tadah tapak tangan jerr....lepas tuh kalau tuan umah bagi sikit..siap buat post mortem bagai....kalau beraya pun bukan nak makan beria..minum jer lebih sebab haus menapak...kelat-kelat tuan umah hidang air...hakhak! Satu lagi bab minum pun leh jadi modal tambah dosa...tuan umah hidang air sirap....minum suku jerr....kalau umah hidang air kaler-kaler yang lain dari lain takpun air gas (bikarbonat)..uiiii nikmat sungguh....hakhak!

then agak-agak poket dah berat baru ingat nak kembali ke pangkal jalan...baju raya usah cakap arr naik berlengas berpeluh keti...sampai umah pun senyap-senyap jerr..tukar baju terus mandi...jangan bagi mak nampak takpun kalau mak ngah tido jangan bagi terjaga....tapi orangtua kan..bau anak dia melintas jer dah cam arial tv dapat siaran...mak dok bebel bising-bising mana pergi tenghari-tenghari ni matahari terpacak atas kepala tak reti-reti nak balik umah...masa tuh kalau kulit itam pun tak sapa kisah...sekarang nie gelap sket dah gelabah....muahmuaaaaa

lepas semua setel....dalam bilik atas katil bersila nih dok ngira duit raya....masa tu kita-kita mana ada minat nak beli mercun bagai cam bebudak lelaki kan..kita feminin lebih tapi dok lenjan beli jeruk betik ngan kepok lekor...satu lagi beli air botol (gas) sorok takut abang-abang adik-adik lelaki aku tahu abeh dirembatnya....tapi raya kitaorang masa tuh bukan takat sehari jerr..bersambungan sampai raya ke-3....

Tapi bila dah balik umah...memasing kene abek tender mak basuh pinggan mangkuk cawan yang penuh dalam besen..seorang cuci sorang bilas..sorang kene susun pinggan kat rak..sorang kemas umah...tapi aku lebih suka kemas umah....aku tahu longgok-longgokkan yang mana kotor dorang yang basuh..kekadang baru jer abeh ngemas baru nak abek napas..tup-tup orang beri salamm..hanginnn jerrr...mak apalagi sound pergi buat air..lemah longlai pergi dapur nak menghidang..masa tuh aku rasa kaki aku nih antara jejak tak jejak jer ke lantai...keluarga aku first raya kalau korang datang beraya kene makan ketupat bagai...no kukis-kukis. kukis-kukis ado tapi letak atas meja..sebab ko makan ketupat bagai kene ler dok bersila bawah kan... tuh yang aku malas amek tender basuh pinggan...kembang-kembang kecut jejariku nanti...hehehe itulah kenangan zaman kecik-kecik...tentu korang ada kenangan kannn...pst pst!..meh arr kongsi-kongsi cerita raya dolu-dolu....kuikuikui

Ini jugak al kisah tahun sudah salah sorang anak buah aku siap cakap ayat-ayat cinta yang masih berbekas parut berkerak-kerak disanubari aku sampai sekarang..."ala dalam sampul nih rasa jer tebal..mesti acik letak sehinggit -hinggit sepuluh keping kan".....gggggrrrggrrrr* pitam...

Demand sungguh budak2 sekarang nih. Aku dolu-dolu dapat duit 10 sen..20 sen jerr...itu dah kira ok..dapat 50 sen lagik bangga gilerrr...senyum pun sampai ke telinga....siap bagitau kawan-kawan kat rumah orang tuh kita dapat 50 sen arr...ekekekeke

tapi itulah kenangan..jika tiada semua itu..tiada apa yang boleh mengembirakan memtertawakan diri sendiri bila mengingatinya...lucu...ia zaman kanak-kanak..ermmm rasa nak kembali jer zaman kanak-kanak takpun remaja..leh?..sekarang nie dah remaja purba..hakhakhak!

Nota Hati:..dengar lagu raya bikin wa sentap ooo...oooo balikkk kampunggg (feel2 lagu sudirman)

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...