Monday, June 1, 2009

Cuti Sekolah & Stori Mori Pasal Sireh Junjung Pengantin

Bila time2 gini..perang 2 pilihan nie akan menjadi haru biru dibueknye..so kepada yg bercoti2 tuh maklum arr cuti sekolah 2 minggu nie..hepi holidays ler erk..yg balik kg ke..bercoti2 mesia tuh ke..drive carefully gak..sayangi keluarga & orang tersayang kalian..yang cuti naik pelamin tuh..buat sahabat2 ku yg akan menukar status kpd suami/isteri..selamat pengantin baru..semoga kekal bahagia ke ke ujung nyawa..jgn lupe balik koje yer..bila part jemputan kahwin nie..teringat masa nie ler bab rombongan bas sekolah cik kiah akan kite nampak dimana2 terutama di kg2..bes nye meriah gitu!..siap bwk balik 'berkat' lagik (istilah org jawa buahtgn untuk tetamu).
Tapi ada citer bes yg aku nk kongsi ngan korang pasal nie..dalam thn 98 kut housemate aku kawin masa kitaorg duk kg baru ..kenduri di johor..pegi ler 3 dara2 pingatan nie berkunjung ke selatan. Kawan aku dak mastura nie yg dr melaka ( hawau..mulut riuh tui) siap sound awai2 dalam kete.."korang jgn lupe..curi sireh junjung pengantin dalam 3-4 helai kalu nk jodoh cepat"..dengan muka ala2 kemerahan di pipi gebu kitaorg terpancar kemaluan disitu..bila di umah pengantin..lepas makan bebagainye..si pengantin pompuan nie siap heret kitaorg "korang gie masuk bilik aku....buat2 ler ape yg patut (alamak lampu ijau da..cam tau2 jer niat murni kitaorg)..apalg kita 3 dara pingitan nie menengok2 ler gubahan n hantaran ateh katil tuh..siap jadik pengritik lagik..huhu. Maka berlaku ler kejadian yg tidak diingini..peristiwa mencuri daun sireh..dalam masa melipat daun sireh tuh..si dak mas nie siap tanya.." takan daun sireh jer kut..pinang kapur bagai nie kene amek gak ke?"..maka untuk dijadik kan pakej..kitaorg angkut pinang selet sket kapur bagainye..trus masuk handbag..terkekek2 gelak dalam kete masa balik kl ptg tuh..dalam kete tuh si nor plak tanya "bila leh makan sireh nie"..pedas tak..nti merah ler gg aku kan".si dak mas nyampuk .."jodoh punye pasai aku rela"..hehehhehe (ketawa dia nie ngilai cam ponti)..selepas drive berapa lama ketika menyinggah ler kami di gunung ledang leh gak merehatkan seketika. Maka 3 dara nie try ler makan sireh letak pinang kapur sket..masing2 muka berkerut2 ngunyah..siap berludah2 ngalahkan hero tamil masa nk gaduh gayanye...tetibe aku bertanya "eh korang perasan tak..org tua2 cakap..masa nk curi sireh nie..org lain tk leh nampak (iye la nama pun curi kan)..so masing terkedu (terasa kapal terbang lalu jap ateh kepala masa tuh)..maka si dak mas selamba jer jawab..ala tk pe..yg curi2 nie pun kite2 jer yg nampak bukan org lain pun..kehkehkeh!..akhirnya selang setahun di dak mas bertemu jodohnye..tggl ler yg berdua nie lom kejumpaan lagik.. punca nye..masa dia mencuri sireh tuh aku nampak...then masa aku mencuri sireh tuh dia plak nampak..kami pun mikir2 nape si dak mas jodohnye sampai..mas jawab " jodoh aku org yg aturkan..bukan pasai makan sireh" ..hehehehe (gelak gatai org nk kawin ~ mas! aku takan lupe riak muka ko masa gelak tuh tau)!..so pengantin di luar sana klu2 nampak sireh junjung kamu tuh kekurangan helaian nye ataupun lompong..ader ler anak2 dara yg menerjahnya..bab jodoh nie bukan takat nk makan sireh ke curi sireh ke..mandi bunge ke..klu ko makan sepokok daun sireh pun..mandi bunge sampai bawah jambatan sekalipun..klu jodoh lom sampai..lom sampai gak..senang citer.." JODOH AJAL MAUT DITANGANNYA"..kite sebagai umatnye redha..sume tuh telah ditetapkan olehNya.."CUMA BEZANYA CEPAT DAN LAMBAT JER.. UMO juz ANGKA beb

Nota kaki ujung jari blah kanan ~.buat nor, dak mastura, zila..aku merindui kalian (penghuni jln hamzah kg baru)

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...