Tuesday, December 1, 2009

Al Kisah Yang Perit Ketika Pulang Berhari Raya

Khamis lepas sehari sebelum rayo aji aku amek coti sempena persiapan aku nk balik rayo..biasa ler pepagi sebelum tuh aku dah sibuk nguruskan ape yang patut nk di pack-pack..maklum arr banyak sangat pesanan penaja dari kampung yang nak kene aku tunaikan..dalam kol 2 aku kunun-kunun tido ler selelap dua kan..driver kene ler ada rehat secukupnya sebelum memandu jarak 3++ kilometer jauhnya kan..

sedor-sedor udah jam 3..sejam jer aku tido??..uhhhh!..terus anto omei untuk boarding kt kliniknya kat bangi...then terus berdesup balik ikut MRR 2..lepas LRT Sg Besi..maghaikkk jem suda!..dalam kepala aku nie dah macam-macam pikior nk nyampaikan ke tol gombak entah kol bape daaa..

Naik lenguh sengal kaki aku..masa nie ler aku dok berangan nak pakai auto jer rasanyeee..sampai jer area ulu kelang sanun2 situ bertambah-tambah jem..sbb ramai org berhenti dok hok tepi jalan ada jual lemang plak..setahu aku tempat tuh adalah bekas tapak lemang yang femes tuh..ermm lupo plak nama pakcik lomang tuh..heh!

Nyudahnya dari kuar umah kol 4..aku sampai tol gombak betul-betul lagi 10 minit nk kol 6!!..giler kentang punya jem jalan!!..selalunya time biasa 30 minit dah leh sampai..

Masuk highway karak..satu lagi azab nk menempuh..jem gakk!..very2 slowly..merangkak2 kete atas jalan..yang bersidai ditepi highway usah citer ler..masing-masing bonet depan dah berangkat bagai...semuanya pakat dok landing tepi bukit melepaskan keletihan gamaknya..Aku tetap meneruskan perjuangan merentasi kesesakan..sbb aku mikir kalau aku stop 10 minit sekalipun aku akan kerugian untuk jarak 1-2 kilometer...* fikir fikir

Sampai tol bentong aku tengok kereta yang hendak menuju ke arah kelantan yang masuk bentong udah melaut sampai keluar...uiiiii panjangnya Q!!..lega aku sbb aku tak melaluinya jalan itu..maka aku meneruskan sampai ke kampung halamanku..omak dah bape kali asik menelepon sbb aku tak sampai umah..maklum arr jam sudah menunjukkan jam 9 malam ketika itu..

Akhirnya aku sampai jua ke teratak kampung aku..masuk2 umah terus nyandar keletihan yang amet..makan pun dah tak lalu..nyembang-nyembang terus tak sedar jam dah kol 12..mak dan abah aku masih menanti abang-abang aku yang tak sampai lagi..masing2 mengadu tersangkut kat highway lagi..1 keluarga dari subang..1 keluarga dari ipoh..akhirnya masing-masing sampai jam 4 pagi semuanya..

Begitu ler al kisah balik raya haji tahun nieee...sungguh menerujakan..tapi ianya juga sebuah pengorbanan untuk orang tersayang di kampung... ;)

Nota Hati: ini juga satu pergorbanan.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...