Monday, December 9, 2013

Jom Makan Buah!!..Buah-Buahan Tempatan Kita

 Jom makan buah!!!..yeayyyy best best!!

Tengahari tadi berkesempatan aku terjah jap ke ekspo nih...

Mata merambang nengok buah-buah...

Sebab apa yang membuatkan aku gigih kesini...agak-agak korang buah apa yang menjadi igauan aku yerk?

hikhikhik...cer teka..cer teka...

tak yah arr nak teka bagai kan..bukannya dapat hadiah pung...misi untuk nak makan durian...dalam erti kata nak 'menjamah' durian....sila paham konsep 'jamah' ok.. ;)


6 - 10 haribulan...esok last day..tapi dengarnya tadi maybe dilanjutkan 2 hari lagi atas sambutan yang memberangsangkan oleh pengunjung dan peminat-peminat buah-buahan tempatan.



selain buah-buahan ada juga gerai-gerai jualan keropok-keropok kering, barangan agromas dan produk-produk tempatan keluaran bumiputra.

ada juga gerai untuk menjamu selera juga disitu... .


longan aka mata meow katanya


tuhh diaaaaa..rojak mak bee ada dimana-mana..sodap mencicah nih ;)


jom layankan ajer yer...


cempedak...murahkan sekilo RM6...ko beli yang goreng..5 biji halus beso ujung ibu jari dah RM2 kan

beli sebijik nih..ko dapat goreng..makan sampai lebam...sebulan lepas tuh ko takan teringin nak mengidam nak makan cempedak goreng...

Sebab apa aku cakap camtuh....sebab aku pun buat camtuh..kahkahkahkah..sampai pening kepala aku dek makan cempedak goreng ajer....giler siot!!



 rambutan kuning aka rambutan gading

 OMG!!


percaya tak..seumo hidop aku...dalam setahun lebih nih aku baru tahu ini rupanya pisang kaki..OMG!!

jangan salahkan aku ok...korang nengok dah memang tak ada langsung rupa paras PISANG kan..apatah lagi KAKI kan...memang tak der ler kannn....

Dan selama ini aku dok bayangkan buah nie spesis sama cam tomato...hikhik :D



ini my feberet gak....hitam-hitam sitampuk manggis...

aku tak bape gemar makan doyan besar-besar camni..aku suka yang comel-cmel jerr..sebab aku comel kan..memang sesuai...*sila muntah jejauh ok


durian datangnya dari Raub


 hurmmm sedapnya


dolu-dolu masa aku sekolah takot nak makan buah ini..aku bayangkan buah nih beracun...dan jangan korang tak tahu...

Bila aku dah berkerja baru aku tahu ini buah pulasan...dan untuk pertama kalinya aku makan..bila kopek rupa isinya cam rambutan ko!...kahkahkahkah batak sungguh aku kan...:D



aku syak tokey ini pajak doyan dari dusun orang kampung..buahnya cantik-cantik & bersih

sekilo RM8...murah dok?


esok nak beli manggis & longan arr


huwaaaaaa..kecur nyerrr...dok mencicah nih sedap tui!


esok nak nerai ayor nih plak


Disini banyak gerai-gerai yang menjual buah yang sama...so ko sebagai pembeli harus bijak untuk merasa dan menilai dengan harganya ok...yang mahal tak semestinya manis...dan yang murah tak semestinya tak manis kan..begitu jugak sebaliknya...

Tapi kat sini ko jangan merisau...boleh try rasa...bukan takat sebijik dua..boleh arr takat nak rasa kan...dah namanya merasa kan...

Jangan pulak ko merasa manis ke idak sampai sendawa plak...nyudahnya tak beli...kalau aku yang menjualnya..harus aku jeling ko sampai ujung mata ..:P



Buah delima nih aku tak sempat nak rasa...tak pe ..esok masih ada masa lagik..

Cuma makan buah delima nih jenis tak puas..nak makan sebijik-bijik rasa cam lambat jer nak kenyang...

Nak kaup semua masuk mulut..nampak sangat tak senonohnya kan...dah la berbijik-bijik..lepas tuh jadik bomoh kejap..puii sana puii sini buang bijik dari mulut ko kan...


Duku ngan dokong beza erk...




ok ader happy hour katanya tapi malam arr...konsep pilih, timbang, bayar & makan

Ko ingat Jakel jer ada happy hour jualan murah ker...sini ada okeh..dun play-play


OK..jika ada kelapangan masa..bolehlah bawak family jalan-jalan disini..menjamu selera..beli buah-buah leh makan di rumah atau disitu pun boleh....

Yang pasti lepas makan durian..minum mineral ok...orang tua cakap..lepas makan kene minum air masak tuang dalam kulit durian tuh eh...

Aku tak pernah buat tapi pernah nengok adik aku minum cara itu..tak sempat aku nak tanya ape khasiatnya...tapi yang aku tahu...kentutnya tetap busuk jugak...sendawanya tetap burpppp jugak! hahahahaha :D


Nota Hati: Byk entry tertunggak nih
 

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...