Thursday, May 2, 2013

JJCM: Mari Kita Merebus-Rebus di Flaming Steamboat Shah Alam

Sempena keesokan harinya public holiday Hari Pekerja..maka malam itu kami bergeder-geder untuk makan besarrrr punyerrr

punya la excited ..memasing ada yang tak lunch..kalau makan pun lite-lite jer....sebab  nak simpan perut katanya...

dah nama makan buffetkan...so ko kene kosongkan perut awal-awal..kalau ko kenyang..tak berbaloi bayar harga camtuh..suruh makan sampai lebam..tapi ko makan tahap 3-4 suap dah kenyang..kerugian ko kat situ..


Flaming Steamboat nih terletak di seksyen 33, Shah Alam...berdekatan dengan kota kemuning sana....pada hari kejadian kami ikut highway elite dari putrajaya....sebab nak elak jem after balik opis kan....so masuk susur tol seafield...

Selepas bayar tol..amek susur kiri ok...then terus ..kalau ko pandang kiri...akan kelihatan banyak petrol stesen...sampai jumpa PROTON sebelah kanan..

Sebelum flyover tuh..ada susur kiri..ko amek susur kiri....start dari sini aku sarankan ko amek line kiri jerr....then akan jumpe traffic light cam jalan menurun sikit....stop ..selepas trafic light..terus slow2..amek susur kiri jugak..kira jalan tuh laluan kecil jerr...jangan pulak ko takot2 kehapa..sebab jalan tuh jalan shortcut ok...nanti ko akan jumpe deretan kilang-kilang sebelah kiri...jalan terus ada traffic light..signal kanan..

Lepas jer trafiic light tuh..lalu bawah flyover ..pasang signal kiri...terus jer..ke kiri ko akan nampak KFC...terus lagi dalam 500 meter....ada deretan kedai sebelah kiri..ada simpang masuk..pusing kanan....drive slow2....cer jenguk2 deretan tuh..ko akan jumpe flaming nie..sebesor-besor alam terpampang tuh..kalau ko tak nampak lagik...sila  ko mentawaf semula ok.....fuhhh dasat aku mengexplainkan nie... :P...

ahli jemaah seramai 8 orang dewasa dan 5 kanak-kanak...

harga untuk dewasa: RM28.50++
Kanak-kanak (atas 5 tahun): RM10.90 (tak silap aku)
Kanak-Kanak (bawah 4) : free

maaf yer kalau tersilap rate....sebab 2 minggu sebelum nie aku pergi harga lain..murah sikit...tetibe plak hari aku datang nie harga dah naik...aku siap cakap ngan bro tuh..amboi ko tak sampai 2 minggu dah naik harga yerr...budak tuh cakap harga meningkat kak sambil songeh-songeh..

Tapi bagi aku ok la..naik dalam seringgit lebih jer...berbaloi dengan apa yang ko melantak nanti...tapi kalau ko naikkan harga extra 10 hengget...awas ko yer! dengan restoran-restoran  tuh aku steamboatkan...:P

Jom layan apa yg kitaorang ngap ngep... :D


Disini bermacam-macam pilihan yang ada....ikut selera..ikut tekak..ikut napsu

tapi nasihat aku..disebabkan ko datang dengan perut yang kosong..sure perasan lapor menguasai diri..sila bawak bertenang ok...abek ala akadar dolu..jangan mentamak...mende-mende ini ko boleh ulang amek banyak kali..selagi ko larat nak makan...


segala seafood ader....segala spesis yang tak penah aku makan jumpa pun ada...

sampai kawan aku cakap..rugi tak makan..benda nih mahal doh...so aku mengiakan jer..sebab aku tak makan...aku lebey ke arah kupang, lala, udang, ketam sikit...yang lenlain...kureng sikit..


segala jenis bentuk..warna menambat mata memandang..semua rasa nak abek...

ini seksyen noodle plak...segala jenis ada..berwarna-warna dan berjenis design...ada telur burung puyuh & ayam jugak

ini pulak..sayur-sayuran..bayam, kangkung, kobis panjang, sawi etc

ini pulak..berbagai jenis sos dan cili untuk mencicah..mayonis, thousand island, ada BBQ, ada sauce thai, sos lada jeruk pun ada

Selain itu ada juga pilihan untuk menu yang telah siap dimasak...kira heavy food arr


mee goreng..style ala-ala mamak

 naso goreng cina...sila jangan salahkan warna nasi itu...ini disebabkan pancaran lampu atas bawah meja.
 kari ayam...ada jugak ayam masak kicap..


ayam goreng crispy

pau yang panas-panas...berwap-wap muka bila membuka penutupnya nih...tak menelek plak intinya apa..


pelbagai pilihan air penyejuk tekak...ada laici, manggo, sirap, oren, anggur...ader ABC (buat sendiri yerr...suka hati ko nak taruk bahan2nya...ada laicikang...pun cedok sendiri....dan ada juga minuman panas teh or kopi...


kesukaan anak-anak...aku tak tahu arr berapa kali dorang dok mengulang mencedoknya ice cream nie...berwarna-warna...

tapi aku biasa lerr..tetap suka 'yam' aka keladi (purple kaler)


makan ice cream..tak taruk ini tak sah...ada kon mini jugak..stick, & marshmallow..ada coklat cair..boleh main makan celop-celop gitu...yumiiii


nih yang aku suka...dim sum ..sedap..sebab panas-panas amek dari kukusan itu...aku makan 5 biji..licin!! hahahaha dasar tekak tembolok kan... :D

ada popia jugak..ranggup tau


amek sikit nasi goreng + ayam masak kicap..ermmm sedap! kira berasa ler masakannya
tapi kalau ko datang nanti tetibe nasi goreng lauk tuh tak sedap..jangan salahkan aku pulak yerr...kot-kot tukang masaknya orang lain pulak kan... ;)


periuk nih ada 2 bahagian...satu sup ayam & tomyam....humban kan semua spesis dalam tuh..tutup tudung periuk tuh...kasi didih...sebelum bukak ..ko rapatkan muka sikit baru bukak....whohhh whohh ..segala liang pori-pori kat muka ko terbuka...wakakakaka

untuk sup tuh memang sesuai budak-budak kan..tak pedas...untuk kuah tomyam dan sup nih..boleh di top up yer...dorang dah letakkan dalam jug sesiap atas meja display sana..ko amek jer

anak-anak nie memasing semua makan mee ngan sup..sedap tui nengok dorang makan..bertambah-tambah..udang pun besar..best sekali kawan aku cakap..puashati..ketamnya isi banyak ko..eii kalau beli nie sekilo dah berapakan...so berbaloi..isi ketam penuh...

masa nih aku tetibe terfikir sekarang bulan bape erk..ketam byk isi...kalau bulan penuh..musim sotong erk...wa tatak tau bab bulan-bulan dengan spesis nie..wa tau ngap ngep sajokkk... :D

udang pun besar-besar ada 2 jenis..ada cam udang kertas (besar) dan udang rimau jugak...jangan merisau atau takot..udang nih tak mengaum...


bermotip budak-budak nie nak makan yang bentuk ikan tuh kan..rasa sama jer ..hehehehe


 bini sapa tuh kopekkan udang untuk anak pun nak berpose gedik kan..hehehe

memasing dapat makan..muka semua ada senyum sampai telinga yerr.. :P



 sisa-sisa...sengkak peyut..

heaven!!...



kitaorang dapat meja panjang nie...dapur 3...hebat tak hebat kitaorang memasak bukan didapur rumah sendiri...


memasing dah kekenyangan...sembang-sembang...tapi aku tak faham minah pakai baju merah tuh still menyuap....itupun dah kene azan ngan member sorang lagik..:D


biarlah gambar dibawah ini yang menceritakannya.....feel makan ice cream sampai pejam-pejam mata...dasat gilerr



Gambar-gambar dorang nie aku rangkumkan sekali untuk entry JJCM nie...sebab tajuk yang sama cuma hari yang berbeza..

ok peringatan...baca dibawah nih yer...


 awal-awal aku dah kasi peringatan..sila jangan mentamak ketika amek makanan...elakkan pembaziran ok..


aku suka makan steamboat meja camnie...tak ada tong gas dibawah meja....kalau yang ada bawah meja tuh..sereeemmm mak nak makan....BOM JANGKA!...eiii kene plak bawak anak-anak...menrisau jerr...dengan tong tuh..dapur besar tuh...wayar salur getah gas tuh lagi...takot mak tauu


setelah semua kekenyangan...maka kembali ler kami ke pangkal jalan...tapi sebelum itu..aksi wajib yerr....sekarang nie tak nak wat aksi mengediks sangat...sekarang nie ngah mengila aksi gwiyomi ..hahahahha



NOta Hati: next N3 JJCM...nak speed lelaju nih..


1 comment:

Flaming Steamboat said...

Flaming Steamboat definitely famous for its steamboat food, do give us more comment at
http://malaysiafood.org/flaming-steamboat/

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...