Thursday, October 14, 2010

Hospital Putrajaya - Rawatan Tradisional & Komplementari...

Iyeee....nak stori mori n3 sebelum ini pasal ngurut...aku mendapatkan perkhidmatan urutan di HPJ. masuk ini kali kedua aku mengurut..setiap kali mengurut 3 kali..selang 2-3 hari dia bagi date.

Mereka-mereka ini adalah pengamal perubatan yang telah dilatih dan diiktiraf oleh KKM ( Kementerian Kesihatan)

Sebelum nih gak aku pernah buat akupuntur (yang cucuk-cucuk jarum tuh)....eiii ngeri aiii.....sempat buat 2 kali.....lepas tuh aku tak datang dah....ngiluuu woooo (pengamal perubatan cina) godek-godek jarum nak cucuk lagik dalam.....bagai nak disepak-sepak jerrr time tuh..hehehe

Sebelum di urut.....harus dicheck tekanan darah dulu.....check gula dulu.....segala-galanya lah...kalau ko agak-agak ada darah tinggi yang jam-jam tuh naik....terus cancel tak leh ngurut.....kene amek date lain plak.....alhamdulillah aku tak ada darah tinggi & kencing manis bagai...

Punca aku ngurut nie sebab...aku kerap kebas kaki..maybe sebab keje aku duduk berjam-jam tak gerak-gerak..tuh yang ada tekanan pada kaki statik jerr...then belakang (tulang belikat)....urutan ini bagus jugak untuk yang menghidap asma...cam aku...memang legaaaaa

bayangkan begini ler ko diulit masa urutan...tapi kalau ko jenis kejap-kejap kuar angin burppp... takpun duk uh ah uh ah.....sakit?....tahan jer la...gggrrrggrr. Aku suka bau minyak urut nie..wangiii...ada bau-bau manis serai..

lepas ngurut jangan plak ko balik rumah mandi plak...lebih afdal tidoooo....hehehehee..

bestttnyaaa

part nie aku sukaaa...lepas urut..ringan jer kaki...

masalah aku kebas-kebas tangan pun ilangg..

sodappp time belai-belai kepala nieee..

ruang menunggu sebelum dipanggil masuk....jangan risau ko takan membosan duduk disitu.....ada disediakan segala jenis bahan ilmiah untuk ko baca.....tak pun depan ko dah terpampang skrin besau LCD.....time appointment petang....dah sah-sah telenovela TV3 ditayangkan..

tempat mengurut..

sebelum ngurut disediakan kain sarung....lebih selesa kaum hawa berkemban ler erkk....Takan aku nk jaja gambar aku berkemban iye dok.....no..no..no..hahahha*kang ado yg pitammm

antara perkhidmatan yang diberikan dan kepada siapa yang layak..

Ketika ini perkhidmatan ini hanya Hospital Kepala Batas, P.Pinang, Hospital Sultan Ismail, Johor Bahru & Hospital Putrajaya...next maybe ada perancangan setiap hospital disetiap negeri...

Lain perkhidmatan yang disediakan...urutan untuk perempuan (yang baru bersalin pun boleh), urutan untuk lelaki, akupuntur, ubat-ubatan herba (atas pengesahan doktor)

Wanita-wanita yang bersalin di HPJ nie mendapatkan urutan lepas bersalin 3 hari semasa di hospital....then sebelum habis pantang....3 kali urut untuk naikkan peranakkan..(akak urut tuh yang bgtau kat aku)

Aku difahamkan....sebelum uols nak membuat rawatan disini....digalakkan membawa surat doktor...harap maklummm.....bukan semua orang boleh ngurut atau akupuntur....kalau ada penyakit lain....ada cara lain yang dorang akan terangkan....kalau uols buat kat luar jer dah bape kan.....yang penting perkhidmatan kat sini free....tak yah bayar... ;)

Nota Hati: ringan badan aku...

3 comments:

kak aidah said...

Salam Nur,
kalau kakitangan swasta kena bayar berapa ya. Susah tak nak dapat appointment. Pernah gak dengar pasal ni , nak suruh adik akak pergi tengok la.

Unknown said...

kalo x sakit xleh ke?saje2 nak pg urut2 xleh ke?

Orchid said...

kak Aidah > rasanya tak perlu bayar..juz ada surat doktor walaupun dari swasta...yg boleh menerangkan ape sakit kita dan sebaliknya..kalau untuk strok..tak perlu surat doktor..terus datang. Tp kat kuantan tk dek lg perkhidmatan nie kan? ada 3 negeri jer

Iena > kalau ko takat yg sihat gatai nk massage2...meh turun aku leh ulikan satu badan..free jerrr..tp nak teh 3 layerr kat mapley..lehh?..hahahaha

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...