Friday, January 29, 2010

Asam Podeh Ikan Patin... yang wallaaaaaaa!!

Atas permintaan serta ancaman yang agak menakutkan sejak seminggu dua nie oleh si jue & erne so semasa aku balik kampung tempohari aku tunaikan jer la keinginan nak makan ikan patin ngalahkan nak makan ikan kaloi...berani dia ugut mak tirinya nih yerr..tatotttt! Maka sempat aku gie 'menangkap' ikan patin nie idup-idp uolss...harus caya..mak tak tipuuu tau

Okey mari anak-anak kita belajo masak-masak yeaaa...

1) > mula-mula mesti arr ada ikan patin kan...takan nak tukar ikan lain plak..kalau ada persoklan nak tukar ikan lain memang ada yang nak sangat kene makan penampor pree ngan aku nih..* mak garang tauuu..ekekeke


2) > Ikan tuh basuh bersih-bersih yerr..sebelum tuh petua mak aku ajor basuh ngan tepung..tak kira arr ikan atau ayam ..gamaknya ilangkan bau kut..aku foloww jer ape yg mak aku ajorrr..

3) > bawak-bawak ler rajin blen cili kering + Bawang putih + merah + halia + kunyit idup..ada orang nk letak belacan..mak tak mau...mak elegikkkk uolss

4) > Nak bau-bauan yang sedap baunya dalam masakan..belajo2-belajo ler tanam daun kesom ke daun kunyit ke, daun limau purut ke kat umah yerrr...ada gak faedahnya dari tanam ochid jer kan..opsss!!..aku mengata diriku sendirik?..ohh tidak...ua-dua spesis mak ado tanam yerrr...agak-agak nak jerr..petikkk sajokkk

5) > sediakan air asam...serta adik badik perasa yerr (garam, gula etc)

then..xreti-reti nak masak...takan itu pun aku nak ajorkan.adoiyaii ada yang aku cas nih..

Korang nie manja tui yeee.... nak masak pun gatai-gatai gedik nak gak geser-geser kat aku..sebelum tuh isi ler minyak masak nak menumis..jangan plak ko isi minyak tanpa plumbum plak kaler ijau kuning bagai plak kan..*matik arr aku hahaha

Agak-agak paneh tuang jer cili blen tuh dalam periuk...kalau tak reti nak mengagak suhu kepanasan minyak..cube celupkan jari korang..agak-agak ada kuar jeritan maknanya minyak dah panas...*hehehe..larikkssss

kacau-kacau cili tuh..sehingga garing naik baunya..masukkan air asam sket dolu..then ko masukan daun kesom sambil-sambil nyanyi lagu nak kawin anak raja ala-ala feel naik buaian gitu * sila jangan ikuti tabiat gini..harus ko kene maki siap kene pelangkung lagik..heh! tak pun dengan tak semena-mena hujan akan turun dengan lebatnya nanti..sila jangan salahkan diriku..huhuhu

ok sambung..

agak-agak didih masukkan ikan pelan-pelan dengan tertib yerrr..sebab ikan patin tuh manja..lembut isinya..jangan plak ko beria-ria kacau-kacau plak..kang hancur isi ikan..aku galakkan korang guna sudip kayu lagi afdal.

Sebab ape aku suruh korang masuk air asam tuh sket dolu..haaaa sebabnya untuk korang yang mana first2 nk belajo nih tahu kepekatan dan kecairan kuahnya nanti...bantai nye korang tuang semua air asam tuh..tetibe cair kuahnya dah tak kick..ada fahemmm..

kalau korang rasa kuah tak cukup manatau ko hirup bagai kan..tambah sket lagik air asam tuh..tunggu didih betui-betui masukan garam gula bagai..rasa lah ikut kesedapan tekak memasing yea..takan ko nak panggil aku datang umah hanya untuk rasa tawar ke idak kuah ko kan..memang kene bebel tujuh keturunan jawabnya ngan aku..

taraaaa..sudeh siapp..jomm sapedekk

opsss!..kalau aku la kan..suka masak asam podeh nie awal-awal sebelum waktu makan..sbb omak aku cakap..lagik lama/awai kita masak..asam podeh tuh malatop sedapnya..cayo la cakap den

Udah masak sodap-sodap takan nak makan sensorang kan...harus dikongsi kasih sayang bersama kengkawan yang sememangnya menunggu jerr saat-saat indah ini kan...bukan sonang nk tunggu mak tirinya ada mood rajin nak masak nie..siap kene ugut lagikk adooo....udah cam anak burung nganga tuggu mak suap jerr..ahaks!

dua-dua si pengugut yang akhirnya makan sehingga ke titisan kuah terakhir..

si iena dalam-dalam tak makan..kene sergah terus makan..siap tambah-tambah lagikk...alaaa iena ko buat poyo muka xmalu jer ngan kitaorang yang semenangnya tak berinsuran nih..

licin!!..itu tandanya...lu pikir la sendirikk.. ;)

Nota Hati: next jgn nk ugut ai tau..sakit ulu hati main ugut2 nih..hehe

6 comments:

Unknown said...

Hhahahah...terkeno jugak eden nieh..memg selame nie xpenah mkn pun ikan sungai sbb satu family mmg xmakan..tp kak nur punye asam pedas nie mmg kaw sehingga menjilat ibu jari kaki..hahaha...next time buat lgi erk..jgn lupe panggil kite..hahaha

***selalu buat asam pedas ayam aje...huhuuhh

Orchid said...

iena > well..orang johor tk pandai masak asam podeh mmg nk kene seligi ler tuh..hehehe..tuh bru ikan patin..next aku wat daging tetel asam podeh..sure ko meroyan 2-3 hari teringat kesodapannya nti..hehe!..alaa ko ingat kata jue jerr..'kak nur kalau goreng kacang hangit pun sodap'..huhu bangga mak dengo stekmen mengampu tuh..*lariksss

Kak Aidah said...

Salam Orchid,

Actually Ikan Patin ni pada akak lagi sedap dimasak asam pedas dari masak tempoyak.

Orchid said...

Kak Aidah > memang iye kak..saya lebeh suker ikan nie masak asam podeh dr masak tempoyak..tempoyak tuh lebeh kepada buat sambal tempoyak sajokk...bru best menyulam ngan nasik paneh2 :)

Anonymous said...

SEDAP...Sedap sagat..sedap sangat2 la...aicehhhhh2,...sampai tak bleh nak berkate2..siap amek nasi tambah...
[KAKAK!!.KAKAK!!...KAKAK NAK JADI KAKAK SAYA TAK???....hahahaha]-:) jue

Orchid said...

Jue > kalau ko tak letak nama pun aku kenai ko..gaya tatabahasa ko tuh pejam mata pun aku tau..boleh gitu?..ekeke. Tak mau la jadik kakak ko..nak jadik adik leh tak..hahahah :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...