Monday, August 9, 2010

AWAS!!!....CCTV pantau aktiviti manusia di Putrajaya...

JIKA anda sedang memandu di sekitar Putrajaya ketika ini sambil telefon bimbit di telinga, dua tiga hari kemudian pasti surat saman menyusul.

Di suatu insiden lain pula, seandainya seseorang ternampak ada sesuatu yang tidak kena di kawasan kejiranan, misalnya sekumpulan anak muda membawa masuk perempuan bukan muhrim ke rumah atau gejala maksiat berlaku, beberapa minit kemudian, pasti menyusul jabatan agama ke situ.

Bukan kerana saman ekor pada insiden pertama tadi atau juga kebetulan pasukan peronda berada di kawasan kejiranan dalam kejadian kedua. Sebaliknya semua ini berpunca daripada kamera litar tertutup (CCTV).

Ini kerana Putrajaya atau lebih dikenali sebagai Pusat Pentadbiran Persekutuan yang beroperasi lebih sedekad lalu, kini dilengkapi sepenuhnya pemantauan sekitar dengan CCTV.

Dari Presint 1 sehingga ke kawasan perkuburan Presint 20, semuanya dipantau dengan lebih 150 unit litar berkenaan.

Bagaimana ia beroperasi dengan cekap? Katakan esok, anda tiba-tiba ternampak satu kejadian ragut di Presint 16, lantas panggilan dibuat ke Ibu Pejabat Daerah Polis (IPD) Putrajaya. Menerusi kerjasama dengan Telekom Malaysia (TM), CCTV berkenaan akan zoom ke tempat kejadian dan ia terus dipancarkan ke Pusat Kawalan Polis IPD.

Bayangkan dalam tempoh 20 saat sahaja, selepas panggilan kecemasan diterima sama ada membabitkan insiden ragut, kemalangan jalan raya atau kebakaran, CCTV akan mula bertanggungjawab memfokus ke sasaran lokasi kejadian.

Di Putrajaya, dengan adanya CCTV, pasti agak mustahil untuk peragut meloloskan diri kerana setiap inci pergerakan mereka boleh dikesan.

Apatah lagi dengan landskap jalan di Putrajaya dengan setiap sudut dikekang lampu isyarat pasti menyukarkan tindakan jahat si peragut.

Fungsi dan peranan CCTV yang bersifat bersepadu itu memudahkan semua pihak termasuk Perbadanan Putrajaya sendiri memanfaatkannya untuk mencegah perbuatan vandalisme.

Pemasangannya di lokasi-lokasi yang menjadi tumpuan awam boleh membantu meningkatkan lagi keyakinan orang ramai termasuk pelancong untuk melawat ke mana-mana sahaja lokasi di Putrajaya.

Dan bagi pasangan yang cuba-cuba melakukan maksiat, anda perlu berfikir dua kali kerana perbuatan anda akan dipantau oleh CCTV, lantas pihak berkuasa agama akan segera mengambil tindakan.

Juga, kesesakan yang sering berlaku di awal pagi kerana penjawat awam yang bergerak masuk ke pejabat-pejabat kerajaan akan mudah dipantau polis trafik.

Untuk mereka yang sering membuat pusingan 'U' di depan sebuah stesen minyak di Presint 16, juga wajar berhati-hati. Sikap terburu-buru itu akan membuatkan anda rugi besar - sama ada wang ringgit (saman) atau nyawa yang terancam akibat kemalangan.

Yang pasti kini, Putrajaya adalah lokasi paling selamat di Malaysia.

~ jgn salah pandang ingatkan lampu jalan yang cantik-cantik....sebenarnya itulah CCTV..bentuk hampir menyerupai ngan lampu tepi jalan...huhuhu sebab aku dah terkene.. ;)

Sumber: UM 09082010

2 comments:

aidah said...

Salam Nur,

Sihat ke? Selamat berpuasa

Orchid said...

Kak Aidah > selamat berpuasa..alhamdulillah sihat buat setakat nie juz batuk2 dah kurang sket..harap2 ok ler semuanya menempuhi ramadhan & syawal nie nanti..insy'allah ;)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...