Tuesday, March 30, 2010

Hari Tanpa Beg Plastik

Last week aku pergi menyoping bahan-bahan untuk BBQ untuk weekend nie....so aku pergi di Cold Storage di Parkson...masuk jer tarik troli..start berjalan menyusuri rak-rak sampai kebelakang sanun..

kejap menunduk kejap berdiri....bebola mata dah pusing-pusing atas bawah kiri kanan duk perhati deretan barang-barang atas rak...dah set dalam kepala nie hanya nk cari bahan-bahan BBQ sajokk..tak mau lelebih...veri mahal ma..tengok jam dah kol 1.30..kira-kira check-check barang-barang semua..ok

terus ke kuanter cashier....dengan manja senyuman adik tuh menyapa aku..

Adik Cashier : Maaf Puan..hari ini tak ada beg plastikk yeaaa..

Aku: ( tergamam wat muka kompius)..ehh bukan ker hari tanpa plastik hari sabtu ke dikk??

Adik Cashier: sebelum ini ia puan..hari sabtu ..hari ini baru start tanpa beg plastik hari Khamis & sabtu...

Aku: ohhhh..( sambil jenguk dalam troli..ermmm tk banyak mana pun barang aku. semuanya saiz kecik jerrr...lagipun aku fikir dalam bonet kete ada beg yang beli kt jusco tuh ada lagi tersimpan)...kalau camtuh kira jer la dikk

Sambil cashier tuh dok scan barang-barang aku..sempat lagik aku menjeling-jeling orang belakang aku yang penuh barang dalam troli....

siap bayar terus aku jalan keluar...tapi sempat gak aku tengok adik cashier tuh dok explain..muka akak tuh pun aku tengok terkompius2...mulut dah muncung-muncung...hehehe

Sepanjang menghala ke parking kete....aku rasa cam bersalah jerrrr....rasa cam mencuri pun ada plak..iyolah barang-barang dalam troli terdampar begitu sajer kan tanpa dimasuk dalam plastik seperti kebiasaannya..

Tapi itulah kene ikut kempen yang dijalankan sekarang nie.."Hari Tanpa Beg Plastik"...sejauh mana keberkesanannya...sama-samalah kita jayakan bersama selamatkan amlam sekitar....hijaukan bumi kita....jauhi dari pencemaran....seperti kempen abang jem (SY) (radio sinar.fm)....jangan sampai bumi nie marah pada kita..

Nota Hati: Renung-renungkan..selamat beramal... ;)

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...