Wednesday, September 11, 2013

Minggu Yang Gila Asik Masak Lemak Cili Padi Sesajo....

Minggu lepas ko percaya tak selang sehari aku masak lemak cili padi ok

itu bukan buang tabiat...keinginan namanya..hakhakhak

Pergi pasar tani beli ikan merah...bila aku tanya..ikan merah nih bape.."rm40 kak"..arghhh...tertanjat mak nak...nelan ayaq liuq jap....ketar-ketar jari jemari gebus mak nak pilih ikan mahal gini gaya ha...tapi sebab nak ikan nie..beli jer arr...

untuk korang yang tak tahu..ikan merah bila dah dipotong-potong harganya lebih mahal ok....harganya tak sama kalau kita beli ikan merah tuh seekor yer...kalau sekuarga nak makan..elok korang beli seekor...harganya murah sikit...aku nih tak suka beli ikan besar camnie..sebab tak bape nak makan kepala ikan..dalam istilah lain..aku tak pandai nak makan tang kepala...*sedey

ikan merah ini dijual sekor-ekor dan ada yang siap dipotong...so aku amek 2 kelar yang telah dipotong...aku suh potong 2....sebab nmpak terjulur panjang isi ikan nie...so bila sekelar potong 2..dapat 4 kelar yang comel...pandai tak mak nak? *ngehngeh

Balik masak....ok hari nih mak sajer nak wat pedas-pedas....so cili padi memang merah ijau meranum kan...petik cili tak henggat...potong bawang halia serai bagai...siap..ok masak!!

sekali dah suap..lepas makan..amek ko..pijar tangan aku...hahahahhaha...nak sangat pedas kan...pijar ditangan....jangan di bibiaq .its ok...harus jadik terjuih plak..kahkahkahkah :D


apa??!!! tak tau pijar itu ape?!!!...ko pergi google takpun pi tanya mak sekarang....ini ler anak-anak sekarang..pijar pun tak tahu...hish!! :P



sedap tau..ikan fresh dari nelayan kuala selangor



menu kedua...daging masak lemak cili padi + daun pegaga..taruk belimbing buluh...perhhh..sedap gilos!

bila makan..tergeget pegaga..batang pegaga tuh terasa ujung-ujung pahit...tak pe..tuh arr ulam.. ;)


aku beli 4 ikat daun pegaga...nampak banyak..tapi non hado..seikat ..secoit jerr...itu lom pilih-pilih..cari daun yang elok..tolak-tolak tinggal secoit jugak..

potong akarnya...bila dah pilih-pilih..cuci2 bersih beberapa kali...korang leh potong 2...sebab bila masuk dalam kuah nanti..akan melayu daunnya

eloknya lepas masuk pegaga nih..kaco-kaco sebati..tutup api..kira pegaga tuh nampak cantik kehijauan kekuningan dek kuahnya..


selang beberapa berikutnya...wat bubur jagung plak....tergoda sebab kawan fb dari johor masak bubur jagung.....adehhhh mak terjebak nak..

nyudahnya minggu lepas minggu aku menternak lemak sesajer kan...*nangesss


cekodok pisang nie..2 malam lepas..tetibe tingin makan cekodok pisang...nampak jer hitam..tapi rasanya..hurmmm xmau citer arr.....kira habis sepinggan tuh aku ngap sorang...hikhik

cekodok pisang nih..goreng itam-itam garing..tuh yang lagik sedap..jangan plak ko goreng hitam sampai hangit plak ...dari sedap..terus pahit... :P


Nota Hati: makan utk hidup..or hidup utk makan?


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...