Tuesday, November 24, 2009

Sistem HRMIS...

ape itu HRMIS?..bagi penjawat awam seharusnya uols tahu ape mende alah nie kan..sistem nie telah digunapakai di jabatan-jabatan lain sebelum ini..kira opis aku nie agak ketinggalan sket..maklum arrr macam-macam halangan gitu..

So untuk mempelajarinya dengan lebeh pandai seharusnya setiap kakitangan diberi taklimat serta penerangan bagaimana untuk menggunakan sistem ini..biasa ler belajo kan..memula poning gak kepala den nie..lelama ok skett..asalkan jangan pc wat hal udah..asik 'hang' jerrrr..kalau melaju kan baguihhh aku pun semangat nk membuatnya...hehehhe

Kira HRMIS nie adalah sistem personal data korang semua di key-in..start dari uols mula kerja serta berkaitan dengan data-data perkhidmatan uols begitu juga dengan data-data peribadi kesihatan dah keluarga uols..

salah satu fungsi HRMIS nie..kalau uols ke Hospital kerajaan untuk mendapatkan rawatan tidak perlu membawa GL @ surat perakuan...semuanya telah sedia ada hanya perlukan no. ic ataupun mrn sahaja...satu lagi fungsi nya urusan untuk mengambil cuti rehat ataupun ape2 jenis cuti dalam perkhidmatan...kalau sebelum nie kita kene submit form untuk cuti then mintak officer sign then kene ketua jabatan sign lagik..skg nie..semuanya pakai click jerr..submit pakai sistem HRMIS jer untuk kelulusan..begitu gak dengan mc..hanya sijil mc tuh di scan terlebeh dahulu, catitkan no. sijil mc then sent jer kepada officer2 berkenaan untuk pengesahan. Cuma uols kene ler rajin jengah jenguk umah HRMIS nie kira cam ala-ala email gitu..submit cuti..bantainya bos uols tk luluskan cuti then selamba badak jer uols cuti erk....mmg kene hukum tembak jer nie..hahaha

Aku difahamkan bahawa buat masa sekarang sistem ini hanya berfungsi didalam putrajaya sahaja sebelum dikembang-kembangkan jaringannya..tapi sistem HRMIS bagi hospital -hospital kerajaan juga telah mengupdate data2 berkenaan..ape yang aku dengar hops selayang, HKL, HUKM juga mengunakan sistem ini...tapi aku tk berapa pasti sejauhmana keberkesanan sistem ini..tapi yang pasti hospital putrajaya disini mengunakan sistem ini..sbb aku tk yah nak bawa GL lagikkk..lgpun data2 perihal kesihatan aku ada didalamnya...

ape yang boleh aku cakap..hanya click..semuanya dihujung jari korang...

cikgu tengah menjawab segala kemuskilan anak muridnya..

abeh taklimat..jommm sapedekk..minum potanggg..time nie kt luar hujan..lapo lapooo


Nota Hati: penuh sudah memoriku..

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...