Wednesday, June 12, 2013

JJCM:: Mat Teh Ikan Bakar...Pasar Keramat..memang heaven!!

Ini kisah last week...kebetulan mak abah ada sini sempena cuti sekolah aritu..maka peluang aku untuk membawa dorang makan-makan kat sini...memang dah lama menunggu saat ini...

Aku dok promokan kat seseorang suh dia pi makan kat sini....dia pulak yang over dose asik pergi pekena ikan bakar mat teh ini...katanya sedap bangat...boleh seminggu sampai 2 kali dia pergi...harus arr aku menyentapkan...huhhh..:P

pada awal pagi tuh aku menyuarakan nak makan ikan bakar kepada abah...abanh aku nie bab makan cerewet bukan cerewet  mende pun..abah adalah manusia paling simple makan...

so nak nengok abah makan bersungguh-sungguh susah kecuali bila kene dengan seleranya...so ayat pancing aku mengena pagi tuh.....yeayyy!!!

abah cakap..hamboii jauhnye gie makan sampai KL...

aku: tak pe bah..yang penting mesti berbaloi-baloi walaupun jauh...*ayat pancing abah lagi..*wink wink



Pari & terubuk adalah saiz besar...seketul/seekor boleh makan untuk 2 orang...tapi seekor terubuk tuh abah leh makan sorang...abah cakap sedapp..manis isinya..fresh..

korang nengok isinya yang putih-putih gitu pun dah tahukan...

aku pun curi-curi terubuk abah nak rasa...perhhhh memang sedapp kebabom!!

up dengan air asam ngan sambal belacan...kalau nak cili kicap pun ada..

Waktu datang sini memasing perut tengah gila melapar.....dah la mengharungi jem...mak dengan aku mentamak sorang seekor pari.....kunun takot tak cukup...aku nih dah tentu-tentu tengkolok besar...hikhikhik....nyudahnya nak mengabeskan ikan pari tuh..menjenuh ok..

moral of story...sila jangan mentamak...buruk benau pagai..hahahahha :D



korang nengok..ikan parinya bersaiz agak besar..memang puashati..fresh ok..

yang paling aku suka..ikan-ikan disini dibakar kosong begitu...dibaluti diselimut dengan daun pisang dan daun kunyit....so baunye harum semerbak bila dibuka daun pisang yang panas-panas itu..*wahhh kecur sudah aku!!

Ada jugak kedai makan lain dengan konsep pembakaran yang disimbah sambal ke atas ikannya....dun like!


cer nengok ikan pari & terubuk tuh..menjalar-jalar panjangnya..sampai terlebih had letak dlm pinggan..

penuh meja kitaorang aritu...memang best kalau makan reramai tau...tambah-tambah dengan kaki pemakan...;)



atas rekemen cerita ikan bakar mat teh ini..dorang cakap jus mangga nya adalah terbaek...so aku mencubanya...hurmmmmm


jus mangga yang memang MALATOP!!...fresh , pure dari buah mangga yang fresh yang masak..harum dan manis buah ...

gila menyedut aku...tapi jangan khuatir yer...gelas tuh adalah gedabak besar...memang kenyang tahap maksima kalau ko dapat abeskan segelas air tuh...*tabikk!!



masa aku sampai ke gerai ini jam dah menunjukkan hampir jam 3...iyer la mengharungi jem bagai masuk KL kan...kuar rumah pun dah kol 2 kan...

memang dah target mau pergi makan after lunch hour ..kalau pergi time lunch hour waktu pejabat...memang masak arr menunggu meja kusi kosong...

kalau ko dapat makan pun ..tak senang nak nyuap..kalau orang dok berdiri nunggu ko bangun..kita kalau boleh lepas makan..nak relex-relex jap..kata orang turunkan nasi dolu kannn ;)


Bro yang membakor ikan pun cakap..sib baek akak datang time nie...orang tak ramai..kalau tengahari..memang makan kene cepat sebab orang ramai nunggu...

so korang leh fikir-fikirkan kalau nak makan kat sini...boleh datang sebelum lunch hour atau datang selepas jam 2.....kira ok..nice time.
Pada hari kejadian aku order 1 ekor ikan terubuk (abah), 2 ketul pari (mak & aku), 2 ekor ikan kembung (adik & anak sedara), asam pedas ikan kembung (seekor), ulam-ulaman, sup kaki ayam ( 6 org)

2 jus mangga, 1 jus apple, milo ice, sirap limau, air suam....sup kaki ayam (utk 6 org makan), nasi 8 (termasuk nasi tambah)

abah tapau 2 ekor ikan terubuk...*ape tandanya tuh...hikhikhik :D

Totalnya RM98..

abah cakap..kalau orang cakap mahal..biar dorang makan kat sini yang tahu.sebab apa mahal

bagi aku..memang berbaloi dengan harga..dengan ikan yang fresh dan besar-besar dan sedap...tui dok?



Nota Hati: abah & mak dah berbunyik ajak makan lagi... 


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...