Wednesday, October 3, 2012

Karnival Pancing Putrajaya 2012:: Alhamdulillah...percubaan pertama dalam pertandingan memasak..

Pada 30.9.2012...diadakan Karnival Pancing Putrajaya 2012 bertempat sepanjang Presint 4-18...sepanjang persisir tasik putrajaya..

kepada kaki-kaki pancing...inilah masanya dorang nantikan...dengan bayaran RM10 untuk satu joran..

tapi yang aku nak kongsikan ceritakan bukan pasal pancing tapi pasal pertandingan memasak....seharusnya memasak ikan air tawar kan...

Dan aku tak sangka disaat-saat akhir pembatalkan seorang sahabat dan mengantikan aku untuk tempatnya membuahkan hasil...satu kejutan gituu*tutup muka..maluuu..hakhak

Meminjam kata-kata sahabat aku tuh..."aku tahu ko boleh buat..aku tahu masakan ko..aku tak akan rugi dan takan menyesal letak nama ko...alhamdulillah masin mulut dia..:P

Peserta diberi pilihan untuk memasak 2 menu:: Ikan Masak Asam Pedas & Masak Lemak Cili Padi.

Dan aku sewajibnya memilih masak asam pedas kan....hehehehhe

jom korang layan jer arr...

bahan-bahan semua tuh dibawa dari rumah sesiap...untuk display pun kene tunjuk...cili dah siap blen..kat situ pakai tumis jer..

Dan aku memilih untuk memasak ikan patin 

seperti yang diketahui ikan patin nih berlemak...so aku tak mahu untuk memilih masak lemak cili padi..nanti makin berlemak-lemak kuahnya...tak suka tauu :D

 taraaaa dah siap....ikan patin asam pedas + daun kesum with bendi


Cuma pertama kali dalam pertandingan sebegini..aku seharusnya tak mahir bab-bab deco...so aku dan kawan aku deco ala sempat jer..hakhakhak

rupanya deco pun ada permarkahan...adoiiyaiii

 no. 32 bawak ong...


Alhamdulillah walaupun no. 5..kira berbaloi...no. 5 dari 40 peserta okeh...

kira top 5 bawak la hadiah walaupun saguhati ...bukan duit yang aku impikan or kejar tapi minat dan kepuasan dalam memasak....i love cooking!!!

yang lain tak memenangi tuh..juz keseronokan pada diri memasing..pulang tanpa membawa pulang hadiah.. :)


para juri sedang merasai masakan aku dan diberi permarkahan...akak yang berbaju merah nih memberikan nasihat untuk aku belajar membuat deco next time...dia tahu inilah pertama kali aku join...malah dia memuji asam pedas aku..."masakan u dah sedap..u kene belajar wat deco hidangan...seminggu berapa kali u masak asam pedas?'...motip soklan tuh kan...hahahahhaha

terus aku jawab..baru malam tadi saya masak asam pedas ikan parang....dia gelak..patut arr asam pedas u sedap!!...*kembang-kembang hidong aku :D

masakan lebih sedap bila kita memasak dengan KASIH SAYANG yang dicurahkan ke dalam masakan kita..*wahhh :)

Terima kasih kepada kawan merangkap pembantu aku ketika hari kejadian ...dia pun dah menunjukkan minat yang sama dengan aku...cuba tak berani..dia bagitau nak belajar dari aku...cayokk cayokkk


Nota Hati: minat yang tinggi adalah satu kepuasan untuk diri sendiri.. :)


2 comments:

Cik Puan Kocik said...

Rasa kuah je dah tahu sedap, rugi tak minta ikan skali ngan akak hari tu ... he he he

orchid said...

cik kamoo: terima kasih arr sbb sudi merasa masakan ai aritu...maklum arr kalau kita yg masak..dok rasa 10 kali pun mesti rasa cam kekurangan jer...nape tk datang balik..leh tapaukan lauk patin tuh...xpe next time ada rezeki ai masak lagik ok.. ;)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...