Monday, October 22, 2012

Hujung MInggu...masa untuk masak-masak & makan-makan

Ini adalah entry makanan...sila tahan nafas ok

Mee Kari dibikin pada hari sabtu...seharian dari siang smpai malam ..aku dok berulang makan mee kari..

Disebabkan memasak sendiri...maka rencah-rencahnya adalah melampau ok...aku isi kerang bebanyak...puashati aku.  Kalau makan kat kedai 3-4 ketul jer kerang ditaruknya....lepas tuh kuahnya macam kari yang dimakan dengan nasi..pekat dan berminyak...nak menghirup kuah pun rasa melekit mengembang jer kat tekak :P

Pesen aku...kalau tak puashati makan kat luar...akan aku cuba masak kat rumah...puaskan hati sendiri..

 mee kari yang maveles...leh bukak gerai depan umah nih..hahahaha

 

ini menu ahad...simple punya lauk...sayur bayam merah tumis air + ikan goreng + sambal ketuk

Dan ini projek yang asik tergendala sesajer dari dolu.

Untuk pengetahuan korang...aku adalah pengemar maruku...tapi aku lebih suka maruku pesen gini yang bergigi keliling tuh...

Ini adalah percubaan pertama aku membuat maruku dalam seumo hidup...*tutup muka :D



gigil aku dok nekan acuan nak kan bolat jadik lagu nih...dulik arr janji ada rupa sikit pun jadi lah...hikhik

memula aku tekan acuan kuar terus dalam kuali...uiiii tak buleh beb...cair lelemak lengan aku...atas wap minyak panas...kalau pakai golang emas..jawabnya sendirik mau ingat lah...

last aku amek daun pisang....lumurkan sikit ngan minyak...baru tekan acuan tuh atas daun pisang....wahhhh mudah kerja aku

tapi bab nak angkat maruku yang ditekan tuh ke dalam kuali jadi masalah plak...masuk je dalam kuali tak membulat..ada bujur lah..sebab tergulung masa mengangkat dari dulang masuk ke kuali...tepungnya kan lembik sikit...

So..aku fikir camner nak buat...tingggg!!!! rupanya ko pegang daun pisang tuh ko terbalikkan kat tapak tangan sebelah lagi...then tapak tangan yang ada maruku mentah tuh ko layangkan masuk terus ke dalam kuali...wahhh mudah,,,menjadi bolatnya...walaupun dah bape kali goreng baru 'kecerdikkan' tuh datang...hahahahha


nengok..rupa parasnya agak kelako..bergulung senget-senget...tak kisah lah..namapun percubaan pertama kan...next dah tahu aspek kelemahan kat mana...tak ada orang belajo sekali terus jadik pandai...sedikit sebanyak mesti ada cacat celanya....iye dok?

Cuma maruku nih aku terlupa beli bijan..kalau ada bijan mesti rasa berlemak sikit kan....satu lagi..aku nengok resepi taruk sikit air lemuju...aku penah dengar nama air lemuju nih...tapi aku lupa camner botolnya....kalau tak ada pun xkisah..air tuh takat 'mewangikan' maruku ko jer...

Cuma yang ini aku upkan taruk serbuk kari dalam 2 sudu dan lebehkan santan sikit bagi rasa berlemak dan lembut..dan yang penting daun kari tuh ada...baru lah mas ako mengoreng tuh hujung-hujung semerbak bau daun karinya....

Punyalah tak menyabar...sekali goreng masuk dalam tapis..terus aku ngap panas-panas..perhhh sedapnya.

kunun-kunun nak bawak sikit bagi kawan-kawan opis pada hari ini (isnin) bagi merasa......nyudahnya 2 hari aku duk melangguk kat rumah asik nga-ngap jer maruku sambil tengok tv....sekali raba-raba dalam balang dah abes...*keji..hahahaha :D

itu maknanya kene bikin maruku lagii...


NOta Hati: bila mood masak datang seketika...jangan dilepaskan peluang...


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...