Showing posts with label aktiviti. Show all posts
Showing posts with label aktiviti. Show all posts

Wednesday, September 11, 2013

Sebelum Balik Kampung Beraya...Kasi Servis Kereta Dulu..

Tajuk cam poyo kan..

ahhh dulikk..bagi aku itu penting...kalau kereta korang tak serbis nak jalan jauh..itu terpulang...bagi aku walaupun aku dah tak mengikut turutan date untuk serbis..sebab jangka perjalanan kereta aku banyak habis pergi dan balik kerja sahaja...psuing-pusing dalam putrajaya ajerr...so tak mendesak sangat untuk servis..melainkan kereta jenis kerap berjalan..jalan jauh..itu pasti

So untuk balik beraya nih..wajib pergi servis...all service..untuk keselamatan dalam pemanduan perjalanan balik nanti...ewahhhh beriklan sangat kannn..

tempat feveret aku untuk servis kereta di taman sri muda shah alam..sesiapa yang tahu..kawasan ini memang pusat services kenderaan setempat....

satu kawasan yang besar..segala-gala servies..mengecat..mengetuk..tuko cermin...jual motosikal ..spare part kenderaan semua ader...agak-agak lama ko nak nunggu servis...boleh melepak ngeteh kat mamak dalam area situ jugak...tepi jalan tuh jer dah ada gerai terpacak jual air..goreng pisang ..kuih muih bagai...


 aku panggil workshop samseng...hikhik

 otai aircon ngan otai tayar..enjin sedang belek-belek

 haaaa..yang nie otai ekon..kira pakar ekon...adik aku panggil dia gemok...aiyaaaa..comel ma ;)



yang nie..otai bab-bab balancing & alignment

dorang nie nampak aku..lom kuar pintu...dah menegur...

hello kakak..lama tarak datang....aiyaa  saya bz lo...bz cari duit nak servis ini kereta lah! kalau tarak duit macamana mau datang ini workshop ma...lu jugak untung...wa tarak luntung :P

itu jer ayat aku...dorang dah gelak-gelak....kastemer lama ma...berani dorang ingat kat saya sebab saya comel jugak!!..hahahahahhaha :D


Nota Hati: pandu cermat jiwa selamat..ingat orang tersayang


Wednesday, February 6, 2013

Majlis Makan Malam COA...Restoran Seafood..Taman Botani..Putrajaya 31012013

Tibalah masa malam kejadian yang direalisasikan....

Bertempat di Restoran Seafood Taman Botani Putrajaya...jika korang nak tahu dimana letaknya restoran ini...

Jika korang lalu depan pejabat PM...nanti ada susur masuk kiri...tapi jangan plak ko masuk susur tuh tau...jalan terus jerr...tapi still abek line kiri...drive slow-slow...mata kasi jeling-jeling manja ke arah kiri...akan nampak replika udang besar tersongeh tepi jalan kaler merah-merah gitu...memang sah ko tak menyesatkan lagi disesatkan.....itulah tempatnya... :D

Majlis sepatutnya bermula dengan kehadiran jemputan jam 7.45 malam....tapi nama apa pun majlis tetap ada keanjakan masa itu...kita mampu merancang kan...

Untuk pengetahuan korang..restoran ini akan ditutup operasinya pada jam 10 malam setiap hari yer anak-anak....selepas jam 10..kawasan itu hanyalah hutan bergolap....bila aku tanya kenapa..dah itu peraturannya...lagipun selepas jam itu..menurutnya tiada lagi pengunjung....jika mereka beroperasi restoran hingga larut malam...ada kerugian disitu katanya....

Akhirnya majlis dapat dimulakan pada jam 8.10 malam...sebagai pengatur acara pada malam itu...aku dah selaraskan masa setiap pengucap...so ko jangan memandai 'berceramah' panjang lebar atas stage itu yerr....sebabnya kita mengejar masa dengan makan malam..dengan persembahan dan lucky draw bagai....dalam masa 2 jam semua kene beres....

ko gila majlis begitu cepat...first time aku dapat majlis yang berjalan hanya tempoh 2 jam...berpeluh keti mak nak....sampai makan pun tak lalu ...raso tercekik-cekik kat tekak..

restoran seaafood nih kami membooking tempatnya diluar sahaja udah namanya nak bersantaikan....di dalam ada bahagian beraircon jugak...tapi itu lah namapun 'hutan'...mesti ada gegetan manja kat kaki ko masa tuh...so mengeruk jugak arr aku malam tuh...hehehehe

bila habisnya ucapan aluan dari yang diraikan...walaupun masa yang diberikan melangkaui masa yang sepatutnya...dan kami habis-habis asik berulam minum aje..dah la panas...kipas pun jauh dari tiang...memandangkan cuaca ketika itu adalah musim panas membahangkan...panas siang bawak ke malam ....dah dekat kol 9..tak makan-makan lagikk...harus arr peyut dah berdangdut kan...dalam hati bilalah dorang nie nak baca doa makan...hahahaha *keji

bila start makan..terus persembahan dan cabutan bertuah,...sebab nk mengejor masa

ok la..korang layan kan ajer arr gambar-gambar yang sempat aku snap...mana tak penat..dah jadik photographer aku malam tuh...dengan dress labuhnya...sib abek heelnya tak tinggi...sebab aku dah agak aku akan ke hulu hilior nanti....tambah cuaca panas lagik..adussss tak suker tawwww... :P





mesti korang nengok kitaorang very dikalerful kan...tema malam kejadian adalah warna block...colourfull...so tak heran kaler-kaler dah ghupa kaler pelangi...

meriah gittuuu....


biasalah geng-gengs propa...hahahahhaa..ai likee!


bersama 'akak kawasan'..harus bergambar.. :D




door gift yang kami bikin seperti yang distorykan dalam entry sebelum ini..

 meja VIP...


ini bab menu pada malam itu...

ada yang aku nak komen...korang nengok dolu....hak mengomen adalah hak kami!! *opsss tetibe :D


 nasi putih, nasi goreng seafood...
 (nama jer nasi goreng seafood..tapi tak nampak 'seafoodnya' dalam nasi itu )


Lemon Chicken, Stir venison (rusa) with black paper sauce

( bab daging rusa tiu memang aku tak puashati...sebab kami membayangkan kira bakar ala-ala cam kambing tuh...then dicurahkan sos black papernya....tapi bila makan betul-betul rasa daging masak kicap)
lemon chicken tuh plak..lemon nya tak berasa ok...ayamnya so so jer rasanya...macam ayam goreng tepung kat rumah ajer...dipotong-potong kecil saiznya....agak memelik kat situ...hurmmmm

ini diakui dari post mortem tetamu yang makan yer..bukan aku mandai-mandai....so bukan tekak aku jer yang berkata tak sedap...*sila ambil perhatian pihak pengurusan.


Chili Prawn, Stir Fried Mix Vege

(udang tuh tak rasa cam bercili..tak pedas langsung nama jer 'chili' tak ada maknanya....then bila kita membayangkan dengan nama restoran seafood...aku mengagak udangnya adalah saiz yang boleh dibanggakan dan fresh...tapi keciwa disitu ok...memang out!....udang yang saiz 'mampu milik' maksudnya udang yang biasa kami beli kat pasar yang harga sekilo 18 hengget!  Udang tak fresh..bila aku kopek kulitnya 'benyek' isinya..rasa udang pun ujung-ujung jer...

Sayur tuh cam biasa...sos tiram jer lebey...tapi tiada satu pun 'seafood' dalamnya...
 

Fish Fillet with Sweet & Sour Sauce
(ikan nie tak crispy langsung...lembab rasanya...sosnya yang sungguh memanis bagi aku...kenot go arr!! )


Tapi itulah nama dah berbayar kan..makan ajer la..walaupun rasa tak berbaloi ribuan hanya untuk makanan yang kami belanjakan hanya untuk makanan yang tak seberapa....sampaikan kawan-kawan cakap..better makan kat bagan lalang seafood lagik berganda-ganda bagusnya...

dah namanya seafood restaurant..bertempat ditempat camtuh plak..memang arr padan dengan harga kan...tapi ai tell korang arr...jangan kerana tempatnya gah...so ko masak so so ajer...asalkan payment tetaaapppp!!..not gud ok



puratanya malam tuh ramai hanya makan lauk ajerr...nasi gorengnya tak jumpe 'seafoodnya'...tapi boleh plak ada potongan sosej...erkkk!!

oh ye..ada jugak tom yan soup...itu langsung aku tak jamah..sebab bila aku kaut senduknya..hanya ada lobak..hirisan cendawan yang veri-veri halus sgt..fishball....yang paling tak leh blah...ada sotong kembang tuh aka sotong rendam....sotong yang biasa orang masak sambal untuk nasi lemak!...eiiii memang tak sesuai....kira dalam menu malam itu segelung sotong fresh pun kami tak jumpe!!

ok stop ngomel-ngomel ngomen-ngomen..

 Kek red Velvet with Cheese Cream
 kek yang mencomel ini aku yang order...kek red velvet 4 kilo...


akak nie buat 2 tingkat...ok cantik jugak


rasanya?..hurmmmmm super duper malatop!!...kembang kuncup terima pujian walaupun bukan aku yang membaking....hahahahahaha...terima kasih mummyzara sudi delivery terus ke sini...


Mengodakan rupa parasnya???...my fren cakap..cheese cream tuh very maveles...licin diselet-selet kat RV tuh...stoberi tuh sangat2 fresh...dorang makan sampai repeat arr...puashati kek licin habis dimakan...berbaloi dengan harganya...

harganya?..4 kilo RV..RM330 termasuk delivery...delivery pun dekat ajerr... :P

jom layan lagik candid-candid para-para jemputan










cer korang nengok harga ikan-ikan & ketam nih sekilo berapa.....harus korang telan ayaq luiq na...hehehhee





ok..watamat suda...entry yang cukup panjang ...kejung dah jejari montel gebusss aku...hahaha


Nota Hati: mencari material n3..


Friday, October 5, 2012

Sekitar Program Larian Saya Cinta Mahkamah 2012

Aktiviti tahunan yang dijalankan di jabatan...ini adalah kali pertama gabungan tiga mahkamah turut sama menyertainya dalam larian ini

Peserta-peserta dari Mahkamah Persekutuan & Rayuan di Putrajaya , Mahkamah Tinggi Seremban, Mahkamah Tinggi Shah Alam dan Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur

Pada hari kejadian aku bersama rakan kongsi seia sekata untuk bukak business kecil-kecilan....berjiran business ngan dak pengu & lulu...sebelah menyebelah meja jer...kat opis dah la duk sebelah menyebelah...niaga pun nak duk sebelah...hehehehe

jom layan...

rakan niaga aku...terima kasih sudi membantu..dia amek part jaga air...kira laku arr...sebab hanya table kitaorang jer yang jual air cedok RM1....yang pasti ais anggur tuh memang sedap *thumb up!
Memang sesuai diteguk selepas penat berlari...hakhakhak :D


menu yang sempat aku masak pagi tuh..mee goreng, ayam masak merah, sayur campur, telo mata, kari daging & nasi putih.... di upkan lagik...nugget & ball-ball kesukaan anak-anak...mak apak pun suka tau

alhamdulillah..semuanya habis licin...syukran :)



jiran ujung satu pejabat dengan aku jugak...dia jual kasut & sandal ...cantik-cantik dan murah-murah tau


penyampaian hadiah diadakan di lobby mahkamah...rugi lor tak digunakan kemudahan ini...lebih santai lebih mesra gitu....budak-budak pun leh berlari

anak-anak mewarna siap baring-baring niarap lagik...;)

 gabungan mak ngan anak...sampai berlaga cik 'v'..hahahaha



 jualan cupcake

 pengu business rojak

penyampaian hadiah..duduk bersila camnie lebih santai dari duk diluar yang panas tuh..dalam nih dah tentu-tentu sejuk ekon..* suker suker


kredit: foto dari kelab sukan biro kebajikan POJ

Nota Hati: aktiviti hari minggu


Wednesday, October 3, 2012

Karnival Pancing Putrajaya 2012:: Alhamdulillah...percubaan pertama dalam pertandingan memasak..

Pada 30.9.2012...diadakan Karnival Pancing Putrajaya 2012 bertempat sepanjang Presint 4-18...sepanjang persisir tasik putrajaya..

kepada kaki-kaki pancing...inilah masanya dorang nantikan...dengan bayaran RM10 untuk satu joran..

tapi yang aku nak kongsikan ceritakan bukan pasal pancing tapi pasal pertandingan memasak....seharusnya memasak ikan air tawar kan...

Dan aku tak sangka disaat-saat akhir pembatalkan seorang sahabat dan mengantikan aku untuk tempatnya membuahkan hasil...satu kejutan gituu*tutup muka..maluuu..hakhak

Meminjam kata-kata sahabat aku tuh..."aku tahu ko boleh buat..aku tahu masakan ko..aku tak akan rugi dan takan menyesal letak nama ko...alhamdulillah masin mulut dia..:P

Peserta diberi pilihan untuk memasak 2 menu:: Ikan Masak Asam Pedas & Masak Lemak Cili Padi.

Dan aku sewajibnya memilih masak asam pedas kan....hehehehhe

jom korang layan jer arr...

bahan-bahan semua tuh dibawa dari rumah sesiap...untuk display pun kene tunjuk...cili dah siap blen..kat situ pakai tumis jer..

Dan aku memilih untuk memasak ikan patin 

seperti yang diketahui ikan patin nih berlemak...so aku tak mahu untuk memilih masak lemak cili padi..nanti makin berlemak-lemak kuahnya...tak suka tauu :D

 taraaaa dah siap....ikan patin asam pedas + daun kesum with bendi


Cuma pertama kali dalam pertandingan sebegini..aku seharusnya tak mahir bab-bab deco...so aku dan kawan aku deco ala sempat jer..hakhakhak

rupanya deco pun ada permarkahan...adoiiyaiii

 no. 32 bawak ong...


Alhamdulillah walaupun no. 5..kira berbaloi...no. 5 dari 40 peserta okeh...

kira top 5 bawak la hadiah walaupun saguhati ...bukan duit yang aku impikan or kejar tapi minat dan kepuasan dalam memasak....i love cooking!!!

yang lain tak memenangi tuh..juz keseronokan pada diri memasing..pulang tanpa membawa pulang hadiah.. :)


para juri sedang merasai masakan aku dan diberi permarkahan...akak yang berbaju merah nih memberikan nasihat untuk aku belajar membuat deco next time...dia tahu inilah pertama kali aku join...malah dia memuji asam pedas aku..."masakan u dah sedap..u kene belajar wat deco hidangan...seminggu berapa kali u masak asam pedas?'...motip soklan tuh kan...hahahahhaha

terus aku jawab..baru malam tadi saya masak asam pedas ikan parang....dia gelak..patut arr asam pedas u sedap!!...*kembang-kembang hidong aku :D

masakan lebih sedap bila kita memasak dengan KASIH SAYANG yang dicurahkan ke dalam masakan kita..*wahhh :)

Terima kasih kepada kawan merangkap pembantu aku ketika hari kejadian ...dia pun dah menunjukkan minat yang sama dengan aku...cuba tak berani..dia bagitau nak belajar dari aku...cayokk cayokkk


Nota Hati: minat yang tinggi adalah satu kepuasan untuk diri sendiri.. :)


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...