Tuesday, December 14, 2010

Elephant Orphanage Sanctuary Kuala Gandah Pahang

Weekend...seperti yang aku war-warkan kat facebook aku akan pergi ke tempat ini. Sudah lama keinginannya untuk kesini..tapi masa selalu menjeleskan aku...wahhh *sila muntah jejauh arr..hakhak!

Gerak dari rumah jam 10 lebih...melalui karak highway..terus ke tol karak seterusnya masuk exit lanchang...lepas tol dalam 2 hengget lebih jerr..abek simpang kanan...then korang terus sajerrr...melalui kawasan-kawasan kampung kiri kanan...jalannya pun kecik2 jerr...pertama kali masuk ke sini terasa jauhnya ke dalam...sure balik nanti terasa dekat plak..

korang drive sampai ke hujung jalan..kira tempat gajah nie penghujung jalan sudahnya...gerenti korang tak sesat punyer la....tak payah pakai gprs bagai..sonang je nak kesana....kalau sesat gak ..tak tahu ler korang guna gprs cap ape...hikhik

ketika sampai jam bru menunjukkan jam 12 setengah...semua acara gajah-gajah nie bermula jam 2 petang sampai 3.45 lebih kurang.

sebelum masuk tuh kitaorg parking kete sebelah wakaf then makan tenghari...bekalan harus ditapau dari dapur aku..gigih aku bangun pepagi gie pasar...masak bagai kay...*sila puji clap clap

taraaaaaa....menu paling simple..janji sodappp

ayam goreng..kesukaan bagi budak-budak mahupun orang tua.. ;)

kari..kesukaan si apang dan orang lain juga... ;)

sayur campur + udang...perhhh licinnn!

selamat datang...welcome...sawadikapp...

jalan menuju ke dalam..

so sweet...segala-galanya disini semua terpampang gambar gajah...takan nk letak spesis lain kot kan....kalau letak muka spesis lain...harus ko di maki kan..

terima kasih kepada perhilitan negeri... tempat adalah memuaskan hati...tandas, persekitaran adalah bersih...sedap mata memandang...cuma tempat parking adalah panas memerit....pokok lom mahu membesar sebagai johan untuk melindungi kereta-kereta korang yeaa....hikhik ;)

daftar & menderma..

Disini bayaran masuk tidak dikenakan...tetapi memadai jika korang menderma sedikit banyak dapat membantu pemulihan serta penjagaan gajah-gajah tersebut....takan sepuluh hengget pun nak berkira kot...hati mau baik mau ikhlas kayy

korang boleh menonton sidang video sebelum acara bermula...disini tayangannya menginsafi serta ada sifat sayang pada gajah..walaupun ada jugak gajah-gajah yang liar...tapi bila melihat anak matanya..sedih tul aku tengok....mata gajah nie cam nak nanges jer kan..

macam-macam peristiwa gajah-gajah ini dipaparkan..dari diselamatkan oleh perhilitan, kene jerangkap samar, dicuri gadingnya segala-galanya ditunjukkan disini. Oleh adalah meramai..penuh dewan. nasib baik ketinggian aku ini dapat gak melihatnya walaupun dari jauh...mata ai terang yerr..dari jauh dah nampak.. ;)

tulang-tulang gajah

tengkorak gajah

sedikit info..

info

gajah paling suka makan kacang..disini dijual jugak kacang untuk diberi makan pada gajah..harga Rm3 sepeket...korang leh bermesra-mesra pegang bergambar-gambar dengan gajah-gajah jinak ini.

tercapai hajat nak naik gajah..


kimi!!..ape motip ko buat kaki gayak gitu ha...huhh

gajah-gajah bersusun mengucapkan selamat datang..siap geleng-geleng nari-nari lagikkk...so sweeett...

gajah-gajah ini menunggu korang suapkan makanan yang disediakan ke mulut dia..nak pengalaman bagi gajah makan dan membelai mesra gajah.....disini ler tempatnya

masa untuk mandi

jarak gajah nie dengan aku..sedepa jerr...mula-mula tatot jugak wa....tapi wa kontrol cute..hahahaha
mandi time


berjalan turun nak gie mandi sungai..

memasing orang dok terjah tengok gajah-gajah mandi...aku dah xlarat ke sana...masa nie cuaca adalah panas sekali...

nak mandi jugak

gajah-gajah nie sebelum wat show..semua bersusun keluar pergi ke sungai mandi beramai-ramai

korang tengok..cian kan kaki depan gajah nie terpaksa dipotong akibat jerangkap samar yang menjerat kakinya... nasib baik sempat diselamatkan..

terdengkut-dengkut dia berjalan...aku plak masa nie rasa tersentuh emo tengok dia berjalan


yang nie sepecel tempat mandinya...gajah lain semua terjun ke sungai..dia nie mandi kat sini sajerr..pakai sembur sajokk...

dah siap mandi..baru nampak cantik..berkilat kulitnya..

gajah nie berusia 36 tahun...sila percaya...ada sama baya dengan korang ke?..ekekeke

setiap gajah-gajah ini ada nama memasing..ada nama timur..maya..pasangan adik beradik pun ada...huhh dasat nama2 gajah-gajah nie...cuma aku jer tak bape nak ingat nama gajah-gajah nie..hehehe

siap mandi

sebelum mandi memasing badan berkeladak comot jerr..lepas mandi dah cun berkilat-kilat badannya


amek tempat memasing..
gajah-gajah ini dikawalselia oleh seorang penjaga setiap gajah..maknanya gajah mengenali tuannya...malah menurut emcee tuh...gajah-gajah nie faham bahasa...klu tuannya melayu..dia faham bahasa melayu..kalau myamar..dah tentu dia faham bahasa itu..begitu lah bahasa dari negera lain..india pun ada..kira majmuk sungguh gajah-gajah ini kan..

masa untuk naik gajah...ikut giliran..seekor gajah..leh naik 2 orang termasuk jurukemudi 3 orang....paling best aku tengok kene minah-minah saleh peluk kuat siot kat bro depan tuh...perhhh untung la

dibawak pusing-pusing kawasan...

jika korang ada keinginan ke sini...di alu-alukan...bawak anak-anak pasti dorang suka..yang pasti dalam kita bersuka-suka bercuti naik gajah bagai..kita turut menderma untuk gajah-gajah ini..

Nota Hati: next n3 deerland plak..waitt haa

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...