Wednesday, September 1, 2010

Udang Goreng Tempura, Masak Lomak Perut + Nangka, Sup Daging + Sayur, Ayam Panggang



Ini menu sepecel berbuka puasa sempena hari merdeka.....mesti korang fikir aku sensorang gayak gini masak banyak ape kes kan...takd ek maknanya aku masak banyak kalau tak bersebab...hehehhe

semalam ada tetamu datang berbuka di rumah..dan sebagai tuan tanah yang perihatin yang tidak dikatakan kedekut oleh adik-adik aku....maka chief pun siap sedia bersilat kat dapur 2 jam...hahahaha. Start kol 5 aku cuci-cuci/potong-potong bahan mentah semua. Ayam berempah nih diperap terlebih dahulu..siap masuk plastik simpan jap dalam freeze bagi mesra-mesra bahan-bahan tuh...dengan udang-udang aku sekalikan perap..hakhak!

Then masa nk mengoreng udang...golek-golekkan dalam tepung tempura tuh...kali nih sajer jer aku tak mau wat bancuhan tepung...

Udang goreng tempura...yang menjadi rebutan budak-budak kecikkk...makcik ko nih dah siap-siap sorang budget bape ekor jer..... rampasan kuasa tuii! ekekekkeke!

Sup daging + bunga kobis & seleri....*menu nih saje aku mendera anak-anak buah aku...sebab dema tak makan sayur....bior padan dema milih daun-daun tuh buang...tuh la budak-budak nih kecik-kecik tak makan sayur.....hahahaha kijammm punya mak sedara

Ayam panggang berempah...nama jer panggang tapi idak ler aku memanggang atas dapur arang ..masuk jer dalam oven sonang....walaupun rupa paras sebegitu tapi rasanya..perhhhhh! hot hot

Perut + nangka masak lomak cili padi....kalau abah aku makan ni mesti dia cakap nak membunuh...sebab podas...ai likeeeee!..aku tengok dalam podas-podas pun laju jer nyuapp...

lepas berbuka jam 8.30 gegas ke alamanda....carefour aku membeli barang-barang dapur . Adik aku soping2 raya untuk anak dia...balik kol 11 lebih...lapor plak....sib baik ada mee dalam peti...fikir nak celur mee or beehoon....last mee jer sonang....cepat dan terpantas....sup ada lagik..so jadi arr mee sup...laju jer makannya ;)

mee sup akhirnya...2nd santapan

diakhiri dengan candid-candid aksi-aksi gedik cinonet selepas kekenyangan

Nota Hati:..mood 'M' sudah terasa...

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...