Wednesday, February 15, 2012

Roh Memasak Datang Secara Marathon..

Minggu nih aku start puasa sunat isnin - khamis....so korang leh agak yang setiap hari aku masak untuk berbuka.....cuma menu simple-simple jer la...satu hari satu lauk saja..

Kali ini kira marathon part masak-memasak pulak yer...ini dah tentu-tentu minat aku sejak dolu lagi...maklum arr..dari kecik dah diajar masuk ke dapur..kena plak aku anak sulung pompuan walaupun aku ada abang-abang super hero katanya..

Mak kalau masak memang sedap sangat..air tangan mak kan..masak cincai-cincai pun sodap...

ini nak cerita sejarah aku mula terjebak dalam masak-masak turun dapur nie..alkisahnya semasa mak aku melahirkan adik aku yang bongsu..ketika itu aku disekolah menengah...semasa mak dalam pantang..semua urusan masak dan nguruskan anak-anak sekolah...abah uruskan.

Dan paling aku tak sangka..abah kene masak...aku ingat lagi bagaimana situasi abah kt dapur..mak dalam bilik..jerit-jerit manja gittew....siap tanya...haaa lepas dah masuk nih..nak masuk apa lagi...

hahahaha rupanya abah aku ngah memasak....uiii pakai jerit-jerit slow tone okeh....sib baek masa tuh henpon tak ader lagi...kalau idak harus abah sms mak dari dapur ke bilik...hahahaha

itulah kenangan zaman sekolah..sejak dari itu aku mula belajo masak..dan terus jatuh cinta dan terus mengebuss dan menchomel.. :D

ok jom layan..banyak pic aku nk tempek nie..dah namanya marathon kan...sila tahan napas...

kalau ko nengok lauk yang macam remeh temeh nak membuatnya tuh....itu maknanya aku bikin weekend...tapi tomyam & sardin roll aku bikin semalam punya menu untuk berbuka puasa.

Beehoon Tomyam
puasa nie tetibe nak makan pedas-pedas masam....maka tercipta lah ia

Sotong goreng tepung..

my feberet...crispy & soft okeh...sedappp sangat-sangat

Sambal Sardin

Dolu-dolu orang rajin cakap..kene hujan makan lauk camni pun sedap sangat kan...

memang sedap lauk begini sesekali...bertambah-tambah nasi ;)

Ayam masak kicap black paper

Sardin Roll

Rebung with perut masak lemak cili api...*wat pedas-pedas..mmg terbaekk wok

Ini jenis rebung yang bukan berbau tuh tau..aku pun tak tahu ape ke namanya jenis rebung nie..tapi kalernya cam kekuning-kuningan panjang jerrr..

bila nak masak baru kita potong-potongkan..sedapp lembut dan tak berbau sangat cam rebung yang direndam kaler putih tuh..


ini menu tetibe malam kelaparan kekdahnye...meggi sajokk...

tapi aku pakai brand mamee slurp pedas berapi..mantoppp seh!!...suka meggi nie sebab dia halus-halus sikit..sedap jer masuk tekak..

Beehoon Singapore with Teh Tarik...
teh tarik bikin sendiri ok..sila percaya :D

Roti Jala with kari daging tetel aka cincang
weekend bru leh menjala..

Sup Ikan Merah wit vege...sedapnya hirup kuah panas-panas...

Nota Hati: inilah dunia aku..

2 comments:

Ernie Zuraida said...

nangis kak tgk menu ko masak... bila dpt merasa nih...

Unknown said...

fuhh..sedap..kalo ade resepi bole gak join skli menikmati kesedapannya..hehehe ..;P

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...